Nădăjduiesc în faptul că în inima umanităţii sunt încă destui rugători în numele lui Hristos care fac să dăinuiască Universul.
„Atunci când vei striga, Domnul te va auzi; la strigătul tău El va zice: Iată-mă!”
Cuvântul de mai sus este cuprins în Sfânta Scriptură, cartea profetului
Isaia (58, 9). Acest cuvânt exprimă dorul, năzuinţa omului după
legătura cu Dumnezeu şi receptivitatea Cerului la glasul pământului.
Această relaţie atât de apropiată, imediată şi concretă definea omul de
altădată. Astăzi, parcă, zările Cerului s-au închis, glasul
pământeanului răsună în zadar şi răspunsul se lasă îndelung aşteptat.
„Iată, stau la uşă şi bat; de va auzi cineva glasul Meu şi va deschide uşa, voi intra la el şi voi cina cu el şi el cu Mine”, zice Domnul în cartea Apocalipsei (3, 20).
De ce întârzie răspunsul? Pentru că Dumnezeu nu-Şi face simţită
autoritar prezenţa din înaltul nepătruns al Cerului, ci doreşte să ne
vorbească faţă către faţă, în casa proprie, la cina cea de fiecare
clipă.
Problema cea mare rezidă în faptul că omul nu deschide uşa ca Domnul să
intre, iar Domnul cel Atotputernic, paradoxal, nu poate intra decât
acolo unde I se deschide uşa din interior.
Omul de azi nu permite intrarea Domnului deşi, declarativ şi inclusiv
prin cuvintele rugăciunii, strigă, în genere, după intervenţia Celui de
Sus. N-o permite din cauza autoidolatriei, autoîndumnezeirii, adică
grija exclusivă pentru sine. Preocuparea pentru propria persoană, pentru
imaginea, demnitatea, succesul, cariera, interesul, viitorul propriu îi
ocupă întreaga fiinţă. „Preadulcea otravă a autoîndumnezeirii luciferice” – după spusele Părintelui Sofronie Saharov – acest miraj al autoîndumnezeirii hrăneşte şi adapă omul contemporan.
Curgând năvalnic şi necontenit prin venele lăuntrice ale fiinţei umane,
cântul de sirenă al îngenuncherii în faţa propriei imagini îl
transformă pe om în idol. Iar Dumnezeul cel adevărat, după spusele
Scripturii, este un „Dumnezeu gelos” aşteptând fidelitate totală de la făptura mâinilor Sale.
Ce este de făcut? Cum se poate raporta omul zilelor noastre la Dumnezeu şi la legătura cu El prin rugăciune?
Răspunsul autentic nu-l poate da decât omul care se roagă. De aceea îl
las pe el, omul care se roagă, să ofere răspuns izvorât din propria
experienţă. „Nu există altă cale decât rugăciunea neîncetată în timpul lucrului. Transformaţi tot ceea ce faceţi în rugăciune”, spune Părintele Sofronie, artistul devenit monah şi ctitor de mănăstire în Occident.
Cum se poate realiza acest lucru?
Răspunde Sfântul Ignatie Briancianinov, un alt om al rugăciunii, trăitor în secolul XIX: „Omul
se pregăteşte pentru rugăciune nesăturându-şi pântecele, tăind cu sabia
credinţei grijile deşarte, cerând iertare pentru toate greşelile cu
inimă nefăţarnică, dând mulţumită lui Dumnezeu pentru toate necazurile
vieţii, depărtând de la sine împrăştierea şi visarea”.
Asceza şi iubirea se adaugă sau, mai bine zis, fundamentează actul de
rugăciune. O afirmă Sfântul Isaac Sirul – trăitor în pustiul
Mesopotamiei în secolul VII: „Dacă vrei ca rugăciunea ta să zboare până la Dumnezeu, dă-i două aripi: postul şi milostenia”.
Răspunsurile oferite de oameni ai rugăciunii pot continua ca valuri de
rouă adăpând sufletul uman care nu-şi găseşte odihna lăuntrică, după
spusele Fericitului Augustin, decât în Dumnezeu: „Ne-ai făcut pentru Tine, Doamne, şi neliniştit este sufletul meu până nu se va odihni întru Tine”.
În pofida norilor grei de vrăjmăşie care apasă asupra pământului,
acesta, cu oamenii de pe el, continuă să existe. Până când? Până-n ziua
în care nu vor mai fi oameni ai rugăciunii.
Nădăjduiesc în faptul că în inima umanităţii sunt încă destui rugători în numele lui Hristos care fac să dăinuiască Universul.
sursa web: doxologia.ro
vineri, 23 martie 2012
Rugăciunea – stare lăuntrică permanentă Înaltpreasfințitul Teofan, Mitropolitul Moldovei și Bucovinei
Etichete:
Arh. Sofronie Zaharov,
curaj,
cuvant despre rugaciune,
cuvantul Ierarhului,
Cuvinte vii,
Duh si Adevar,
I.P.S. TEOFAN,
iubiti rugaciunea,
predici
Abonați-vă la:
Postări (Atom)